Cu totii avem idei pe care ne dorim sa le transformam in proiecte de succes. Fiecare credem ca anumite idei ale noastre sunt cele mai bune, ca reprezinta secretul pe care omenirea inca nu l-a descoperit. Si eu am trait aceasta experienta de nenumarate ori.
Mi-as dori sa te pot face sa simti pasiunea si nebunia pe care am trait-o cu fiecare idee si proiect ce era in mintea mea. Eram plin de entuziasm si nerabdare sa pornesc. Nu aveam bine conturat in minte cum o sa-mi demonstrez utilitatea ideii si pasii clari prin care s-o implementez. Stiam doar ca trebuie sa fac mai mult decat faceam, insa nu cunosteam urmatoarele etape. Era o stare de disconfort, de framantare; uneori ma simteam un naiv pe un teren necunoscut. Credeam ca din moment ce imi voi cristaliza ideea, implementarea ei va fi usoara. Banuiam ca odata ce as fi stiut concret “ce “ am de facut, as fi inteles si “cum “ sa fac ca acel “ceva” sa se intample.
Pare amuzant, insa daca as fi stiut de la inceput cat de dificil urma sa fie parcursul, probabil as fi spus, “ Multumesc, dar nu mai vreau “.
Nu ma crezi? Porneste in aceasta calatorie si vei afla singur.
Ce am inteles eu, destul de tarziu, este ca succesul nu a fost si nu va fi niciodata despre idee. Ideea ta este 100 % absolut fara valoare daca nu raspunde unor nevoi ale oamenilor. Te rog sa ma crezi, nu incerc sa fiu un nesimtit, nu te desconsider si nici nu vreau sa te demoralizez deoarece cu putin timp in urma eram si eu tot acolo. Sunt solidar cu tine, dar nu te incurajez fiindca nu de asta ai nevoie!
Tu trebuie sa-ti definesti cu precizie de ceas elvetian acel “de ce?“ fiindca mult, mult mai important decat ideea in sine este clarificarea obiectivului tau principal, a viziunii.
La inceput de drum, acum mai bine de 12 ani, am incercat tot felul de metode pentru a atrage atentia si a impresiona pe cei mai influenti oameni din domeniul in care voiam sa-mi lansez ideea. Am fost atat de dezamagit cand la sfarsitul zilei realizam ca nimanui nu-i pasa, ba mai mult, nici macar nu primeam un raspuns. Nu intelegeam comportamentul acelor oameni de succes. Parea ca au pierdut conexiunea cu realitatea sau ca nu-si mai aminteau de vremurile cand erau si ei la inceput. De ce isi pastrau oare secretele cu atata strictete si nu doreau sa le impartaseasca? De ce nu erau interesati sa sprijine implementarea unor idei absolut geniale? Procentul celor interesati era sub 1%.
Cu toate acestea nu am renuntat si chiar am gasit oameni dornici sa se implice. Am facut insa una din primele greseli – am ignorat sfaturi extrem de valoroase, considerand ca valoarea ideii in sine este suficienta pentru a atinge succesul.
Imi amintesc si acum ce bucuros eram cand, la unul dintre emailurile mele de prezentare am primit raspuns cu propunerea de colaborare legata de softul educational cu care stiam ca voi revolutiona invatamantul din Romania. Domnul Mircea-Valentin Buzlea, redactor al revistei de IT CD FORUM din vremea aceea (2002), mi-a dat un sfat extrem de valoros pe care atunci l-am ignorat. M-a indemnat ca inainte de a construi software-ul, sa testez daca exista cerere pentru acea idee prin variante mai simple ale aplicatiei, chiar tutoriale pentru inceput. Initial am fost sceptic, considerand ca eu si colegii din echipa pe care tocmai am format-o, stiam mai bine ce aveam de facut, fara sa tinem cont de parerile celorlalti. Acolo a fost si prima mare greseala. Am muncit aproape un an intreg programatori, profesori si designeri, sa construim ceva care noua ne-a placut, fara sa luam in calcul publicul caruia ne adresam.
Dupa un bilant cu 0 vanzari am acceptat infrangerea si am hotarat sa schimbam tactica. Am inceput sa cream tutoriale, am facut prezentari prin scoli, am avut intalniri cu profesori, adunand astfel informatii valoroase. Am regandit apoi aplicatia si am construit-o de aceasta data conform cererii elevilor si profesorilor, realizand ca ei sunt cei pentru care am depus tot efortul si munca.
Odata cu constientizarea acestui aspect important, au aparut si primele rezultate: sute de recomandari, premii nationale la evenimente IT si cateva mii de CD-uri vandute.
Asadar, recomandarea mea este sa pornesti cu ceea ce poti, sa asculti sfaturile care ti se dau si sa depui efort constant pentru a-ti implementa ideea. Nu astepta ca rezolvarea sa vina din exterior, de la persoane de succes sau indrumatori. Ei nu se vor intoarce din drum deoarece stiu cum au ajuns acolo la randul lor: cautand singuri. Sfatul pe care cineva ti-l poate da este strict personal si bazat pe valorile si cunostintele lui, iar odata ce-l primesti, stai si analizeaza daca intr-adevar te poate ajuta sa-ti implementezi mai repede ideea.
Faza de IDEE este atat de aproape de NIMIC, incat nimanui dintre cei care au realizat cu adevarat ceva pana in prezent nu ii va pasa de ideea ta daca nu vede in ea rezolvarea unei probleme. In aceasta etapa ai progresat abia 1 cm de pe intreg terenul de tenis. Stiu ca este posibil ca la un moment dat sa vrei sa abandonezi, dar inainte de a renunta poti opta pentru varianta de-a lucra cu un partener sau iti poti alege un mentor. Cu totii ne dorim un mentor. Personal ne conectam cu un influencer prin articolele scrise de el, podcasturi sau videouri. Personalitatea influencerilor este transmisa prin aceste materiale, ei putandu-si pune astfel amprenta in implementarea ideii noastre. Pentru a capta atentia unui influencer care sa devina ulterior mentorul tau, trebuie sa te faci remarcat. Ai putea crede ca ideea ta geniala e suficienta pentru a atrage atentia acelui om, sau ca influencerilor le pasa de noi asa cum noua ne pasa de ei. Aici se ascunde insa nefericitul adevar. In timp ce tu ai impresia ca le prezinti ceva deosebit sau ii intrebi ceva unic, ei primesc zeci de variante ale aceleasi intrebari in fiecare zi 24/7/365. Si intotdeauna se va ajunge la “ Cum pornesc?“.
Pe bune? Din nou? Tu cum te-ai simti sa citesti acelasi lucru zi de zi de zi?
“Cum sa pornesti“ e partea in care te poti descurca si singur, pana sa ajungi la un mentor caruia e necesar sa-i prezinti ceva concret. Cu toate resursele disponibile in zilele noastre, carti aproape gratuite pe mai toate temele, ebookuri, cursuri, tutoriale (si sa nu uitam Google), partea de pornire este cea mai usoara. A porni este cu adevarat simplu cand ai la dispozitie atatea materiale si informatii din abundenta.
Partea grea este cea in care mergi mai departe, duci proiectul in stadiul de lansare ca apoi sa-l implementezi propriu-zis pana devine functional. Aici nu te poate ajuta nici un produs informational, mentor, coach sau consultant. Va trebui sa inveti singur sa pivotezi in jurul ideii principale si a segmentului de clienti caruia i se adreseaza produsul sau serviciul tau. Totusi, ca sa ajungi aici, va trebui sa-ti folosesti toate resursele necesare depasirii primei etape – startul. Altfel, de ce i-ar pasa cuiva de tine sau de ideea ta? De ce si-ar irosi pretioasa resursa de care dispune, si-anume TIMPUL?
Demonstreaza ca iti pasa indeajuns de mult de visul tau, incat sa incerci orice ar fi nevoie pentru a-l ridica de la sol.
Fii increzator in tine, in ceea ce iti doresti sa faci! Chiar si cei mai inteligenti oameni se plimba uneori prin intuneric. Crezi cu adevarat ca Elon Musk stie intotdeauna ce sa faca? Uneori da, cu siguranta, insa in marea majoritatea a provocarilor e vorba despre o intuitie educata, bazata pe numeroasele experiente acumulate de-a lungul timpului si pe reserch aprofundat.
La inceput totul porneste de la un vis, insa doar cei mai curajosi au capacitatea sa il duca la capat; ei sunt aceia care nu se opresc atunci cand restul vad doar imposibilul.
Ce etapa mai poate urma? Etapa de incertitudine.
Caracteristicile acestei faze sunt: “ Va functiona? “, “ Nu, nu cred, e stupid :(. “
Aproximativ 98 % dintre oameni se opresc aici. Acesta ar fi motivul pentru care oamenii de succes despre care am amintit mai sus ii sustin doar pe aceia care au o viziune clara asupra propriilor idei. Au trecut si ei prin aceasta faza si stiu ca majoritatea vor renunta, iar pentru ei, un ajutor oferit si nematerializat reprezinta o investitie proasta.
Daca vei reusi sa treci de aceasta etapa vor urma altele: “ Faza de testare “, urmata de “Cumva functioneaza, dar sunt suprasolicitat “, apoi “ Wow, merge, dar nu am nici cea mai vaga idee ce sa fac acum!“, urmata de “ Transpira si munceste din greu pentru visul tau“ intersectata cu faza “ La naiba, am reusit, dar nu mai am flux de cashflow, probabil intru in faliment “.
Si mai sunt etapele neprevazute. Oricare dintre ele poate dura o perioada de timp nedeterminata. La fiecare etapa, tot mai multi dintre cei care viseaza la „succes“ renunta, pentru ca, onest vorbind, uneori nu e deloc distractiv, ci de-a dreptul epuizant.
Prin randurile de mai sus sper ca te-am ajutat sa intelegi criteriul dupa care antreprenorii, oamenii de succes considera o idée ca fiind buna sau chiar geniala. Nu este despre idei, pentru ca toate pot fi valoroase DARfara a servi unor nevoi sau fara a avea o utilitate practica, ideile sunt egale cu zero. O idee nu este impresionanta, speciala sau profunda. Antreprenoriatul este o perspectiva de a privi lumea, de a identifica creativitatea, oportunitatea, visele, dar peste toate acestea, antreprenoriatul este alimentat de actiune. Cumva, este menit sa fie greu, insa zona de confort e incompatibila cu evolutia. Trebuie sa devii mai bun sau nu vei mai exista in piata. Iti recomand cartea lui Earl Nightingale – The Strangest Secret; vei gasi multe informatii utile.
Indemnul meu este sa afli “de ce” iti doresti sa pornesti la drum cu acea idee. Identifica-ti viziunea si odata ce ti-ai clarificat-o, fa primii pasi pentru a o transpune in realitate. Nu te opri, nu astepta formule magice si nu-ti imagina ca de implementare s-ar putea ocupa vreun antreprenor de succes. Pentru a fi remarcat de personaje influente din domeniul in care vrei sa activezi e vital ca tu sa atragi atentia, ca ceea ce lansezi sa fie atat de util pe segmentul respectiv incat sa rezolve o provocare intr-un mod inedit, nemaiintalnit. Porneste cu o idée si cu incredere in tine dar evolueaza! Evolueaza sau ramai un necunoscut!
Ideile conteaza doar atunci cand functioneaza! Restul sunt povesti.